Aktuelle Veranstaltungen

2.5.0. Object is Meditation and Poetry

Ein Ausstellungsprojekt der HGB Leipzig in Kooperation mit dem GRASSI Museum für Angewandte Kunst Leipzig und dem Deutschen Literaturinstitut Leipzig

Eröffnung: Mi. 1. April 2015, 19 Uhr

Es sprechen:

Dr. Eva Maria Hoyer, Direktorin GRASSI Museum für Angewandte Kunst Leipzig

Prof. Dr. Ana Dimke, Rektorin Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig

Dr. Manuel Frey, Stellvertretender Stiftungsdirektor Kulturstiftung des Freistaates Sachsen

Prof. Alba D‘ Urbano und Olga Vostretsova, Kuratorinnen der Ausstellung

vom 2. April bis 28. Juni 2015 im GRASSI Museum für Angewandte Kunst, Johannisplatz 5-11, 04103 Leipzig (Öffnungszeiten: Di. – So. und an Feiertagen 10-18 Uhr)

Die Ausstellung zum Jubiläum der HGB Leipzig wird durch die Kulturstiftung des Freistaates Sachsen in besonderer Weise unterstützt

Zum Ende ihres 250-jährigen Jubiläums versammelt die HGB Leipzig in einem Ausstellungs-projekt mit dem GRASSI Museum für Angewandte Kunst (GRASSI MAK) und dem Deutschen Literaturinstitut Leipzig (DLL) Werke von über 70 internationalen KünstlerInnen aus dem Kontext der HGB Leipzig. Die Entstehung und Entwicklung des GRASSI MAK ist eng mit der Geschichte der Hochschule und ihrem früheren Schwerpunkt auf die angewandten Künste verbunden. Die 2007 bis 2012 neu konzipierte Dauerausstellung wird im Rahmen des Ausstellungsprojekts „2.5.0. – Object is Meditation and Poetry…“ zum Ort der Zusammen-führung der angewandten und der bildenden Künste und hinterfragt diese Zweiteilung zugleich. Kuratorische Eingriffe, Ergänzungen und Eliminierungen sowie pointiert gesetzte Werke von Alumni, ProfessorInnen, Studierenden und internationalen Partnern der HGB Leipzig verändern die Sichtweisen. Der Fokus dieser Arbeiten und Interventionen liegt dabei auf denausgestellten Kult- und Alltagsgegenständen, Mode- und Designerscheinungen sowie ihrer epistemischen Funktion innerhalb der fragmentierten Museumsnarrative.

Bereits am 6. März ist das Projekt mit einer “literarischen“ Ausstellung gestartet. Texte von Studierenden des DLL zu den zeitgenössischen Kunstwerken wurden an deren zukünftigen Standorten platziert und machen die Ausstellung „lesbar“. Nach und nach werden die Texte bis zum Tag der Eröffnung gegen die künstlerischen Arbeiten ausgetauscht.

Das temporär und prozesshaft angelegte Ausstellungsprojekt ermöglicht so eine neuartige Rezeption der Sammlung, welche vor allem drei aktuelle Themencluster untersucht und diskutiert:

  • Die Funktion des Museums als Ort des Sammelns und Aufbewahrens in einer Zeit des Produktionsüberflusses und der umweltbewusste Umgang mit dem Ausgeschiedenen – Objekte, die nicht auserwählt sind, um in das Museum aufgenommen zu werden und folglich entsorgt werden müssen – sowie die Frage nach der Energie, die für die Produktion, Aufbereitung oder Entsorgung von Objekten aufgewendet werden muss.
  •  Die künstlerische Reflexion über genderspezifische Themen stellt eine weitere Ebene der Auseinandersetzung dar. Sie knüpft an einen Aspekt der Museumsammlung an, die viele Alltagsgegenstände zeigt, welche über das Kultische und Repräsentative hinaus das Intime – lange Zeit vorwiegend im Lebensraum der Frauen angesiedelt – assoziieren.
  • Transferprozesse, die im Laufe der letzten Jahrhunderte durch die Bewegung und Migration von Personen, Gütern und Formen zum aktuellen Verständnis der mitteleuropäischen kulturellen Identität führten.

Kuratorinnen Prof. Alba D’Urbano und Olga Vostretsova

Mit Arbeiten von Julika Achtzig, Matteo Arcese, Rozbeh Asmani, Tina Bara & Alba D’Urbano, Ruedi Baur, Gottfried Binder, Benjamin Buchegger & Markus Dreßen & Jaroslaw Kubiak,

Jae Yong Choi, CYAN, Adelaide Cioni, Nathalie Dampmann, Maike Denker, Ivana de Vivanco, Benjamin Dittrich, Jana Engel, Kerstin Flake, Nora Frohmann, Kalinka Gieseler, Andreas Grahl, Bertram Haude, Sascha Herrmann & Sebastian Kissel, Matthias Hoch, Orsi Horváth, Esther Hoyer, Stefan Hurtig, Katharina Immekus, Christian Jankowski, Sven Johne, Anja Kempe, Annette Kisling, Silke Koch, Oliver Kossack, André Köhler, Katrin Kunert, Christin Lahr,

Verena Landau, Marie-Eve Levasseur, Thomas Locher, Dorit Margreiter, Maix Mayer, Franziska Meinert, Klara Meinhardt, Ingo Meller, Alexey Meschtschanov, Bea Meyer, Paula Muhr, Christopher Muller, Cornelia Friederike Müller (CFM), Hein-Godehart Petschulat, Chloé Piot, Martin Plüddemann, Marion Porten, Stefan Riebel, Anika Rosen & Simone Vollenweider, Christoph Ruckhäberle, Raphael Sbrzesny, Cindy Schmiedichen, Luise Schröder, Robert Schwark, Maya Schweizer, Valentina Seidel, Günther Selichar, Antanas Šnaras, Heidi Specker, Helfried Strauß, Michael Tolmachev, Andreas Ullrich, Dagmar Varady, Anna Lena von Helldorff, Hannes Waldschütz, Angelika Waniek, Manu Washaus, Silke Wawro, Ingrid Wildi Merino, Jonas Wilisch, Susan Winter, Doris Ziegler

sowie Arbeiten aus dem Workshop über neue generative Verfahren unter der Leitung von Anselm Benedikt Hötte, AV-Labor HGB Leipzig: Marco Habeck, Christian Holze, Jae Yong Choi, Lea Petermann, Nicola Piccini, Nicolas Rupcich, Varinka Schreurs, Martin Wuhler, Rahel Zaugg

und Texten von Studierenden des Deutschen Literaturinstituts Leipzig: Esther Becker, Sandra Burkhardt, Ozlem Ozgul Dundar, Ulrike Feibig, Paul Jeute, Lara Hampe, Sibylla Vričić Hausmann, Andre Patten, Theresa Pleitner, Alexandra Riedel, Magdalena Schrefel, Paula Schweers

In Zusammenarbeit mit dem Archiv der HGB

Mit freundlicher Unterstützung durch Raab Karcher

www.hgb-leipzig.de

2.5.0. – Object is Meditation and Poetry

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      An exhibition marking the 250th anniversary of the Academy of Visual Arts Leipzig (HGB) in cooperation with the GRASSI Museum of Applied Arts and the German Institute for Literature in Leipzig

      Opening of the exhibition: Wednesday 1st April 2015 at 7pm

       

      Speakers:

      Dr. Eva Maria Hoyer, Director of the GRASSI Museum of Applied Arts, Leipzig

      Prof. Dr. Ana Dimke, Head of the Academy of Visual Arts, Leipzig (HGB)

      Dr. Manuel Frey, Deputy Chairman of the Saxony Arts Council

      Prof. Alba D’Urbano and Olga Vostretsova, Curators of the exhibition

      From 2nd April – 28th June 2015 at GRASSI Museum of Applied Arts, Johannisplatz 5-11, 04103 Leipzig
      (Opening times: Tue – Sun and public holidays 10am – 6pm)

      The exhibition marking the anniversary of the HGB Leipzig has been particularly supported by the Saxony Arts Council.

      Towards the end of its 250th anniversary, the Academy of Visual Arts Leipzig (HGB) brings the work of over 70 international artists out the context of the HGB, in an exhibition together with the GRASSI Museum of Applied Arts (GRASSI MAK) and the German Institute for Literature in Leipzig (DLL).

      The formation and the development of the GRASSI MAK is closely tied to the history of the academy and its earlier emphasis on the applied arts. Within the scope of the exhibition “2.5.0. – Object is Meditation and Poetry…” the newly structured permanent collection from 2007 to 2012 will become the site of a reunification of the applied and fine arts, questioning at same time the existing division between the two. Curatorial interventions, additions and eliminations as well as pointedly placed works from alumni, professors, students and international partners of the HGB, will transform our accustomed perceptions. The focus of these works and interventions is on the exhibited cult and everyday objects, fashion and design trends and their epistemic function within the fragmented narrative of the museum.

      The project was launched already on the 6th of March with a “literary” exhibition. Texts by the students of the German Institute for Literature (DLL) accompanying the contemporary artworks,  were placed in their future locations making the exhibition “readable”. Until the date of the opening, the texts will be gradually replaced by the artworks.

      The temporary and process-orientated exhibition project thus enables a new legibility of the collection, which especially examines and discusses three clusters of current themes:

      • The function of the museum as a place of collecting and safekeeping in a time of excessive production and environmentally conscious approaches towards that which has been eliminated – objects that were not chosen to be included in the museum and as such must be disposed of – as well as the question of energy, which must be spent on the production, preparation or disposal of objects.
      • The artistic reflection on gender-specific issues represents another level of debate. It connects with an aspect of the museum’s collection that shows many everyday objects, which create associations beyond the cultic and representative and into the intimate – located since a long time primarily in the feminine realm.
      • Transfer processes, such as movement and the migration of people, goods and conventions over the past centuries, that led to our current understanding of Central European cultural identity.

       

      With works by Julika Achtzig, Matteo Arcese, Rozbeh Asmani, Tina Bara & Alba D’Urbano, Ruedi Baur, Gottfried Binder, Benjamin Buchegger & Markus Dreßen & Jaroslaw Kubiak,

      Jae Yong Choi, CYAN, Adelaide Cioni, Nathalie Dampmann, Maike Denker, Ivana de Vivanco, Benjamin Dittrich, Jana Engel, Kerstin Flake, Nora Frohmann, Kalinka Gieseler, Andreas Grahl, Bertram Haude, Sascha Herrmann & Sebastian Kissel, Matthias Hoch, Orsi Horváth, Esther Hoyer, Stefan Hurtig, Katharina Immekus, Christian Jankowski, Sven Johne, Anja Kempe, Annette Kisling, Silke Koch, Oliver Kossack, André Köhler, Katrin Kunert, Christin Lahr,

      Verena Landau, Marie-Eve Levasseur, Thomas Locher, Dorit Margreiter, Maix Mayer, Franziska Meinert, Klara Meinhardt, Ingo Meller, Alexey Meschtschanov, Bea Meyer, Paula Muhr, Christopher Muller, Cornelia Friederike Müller (CFM), Hein-Godehart Petschulat, Chloé Piot, Martin Plüddemann, Marion Porten, Stefan Riebel, Anika Rosen & Simone Vollenweider, Christoph Ruckhäberle, Raphael Sbrzesny, Cindy Schmiedichen, Luise Schröder, Robert Schwark, Maya Schweizer, Valentina Seidel, Günther Selichar, Antanas Šnaras, Heidi Specker, Helfried Strauß, Michael Tolmachev, Andreas Ullrich, Dagmar Varady, Anna Lena von Helldorff, Hannes Waldschütz, Angelika Waniek, Manu Washaus, Silke Wawro, Ingrid Wildi Merino, Jonas Wilisch, Susan Winter, Doris Ziegler

       

      also works by students of the the workshop »generative processes« held by Anselm Benedikt Hötte, AV-Lab HGB Leipzig:
      Marco Habeck, Christian Holze, Jae Yong Choi, Lea Petermann, Nicola Piccini, Nicolas Rupcich, Varinka Schreurs, Martin Wuhler, Rahel Zaugg

       

      und texts by students of the »Deutschen Literaturinstituts Leipzig«:

      Esther Becker, Sandra Burkhardt, Ozlem Ozgul Dundar, Ulrike Feibig, Paul Jeute, Lara Hampe,
      Sibylla Vričić Hausmann, Andre Patten, Theresa Pleitner, Alexandra Riedel, Magdalena Schrefel, Paula Schweers